Málokdy se do módy dostane docela obyčejný pojem – ale slovo „obsah“ to dokázalo. A dobývá v mnoha podobách svět marketingu, sociálních médií i webových vývojářů. Tam všude je totiž cítit, že „Content is the King – tedy Obsah je král“. Že to zní poněkud banálně? Že dobrý obsah byl přece vždy základem všeho? Ne tak docela.
V tajemném světě vyhledávačů a sociálních sítí dochází k nenápadné revoluci: jejich algoritmy dokážou čím dál lépe poznat, co vás – tedy čtenáře – opravdu baví číst. A to má pak cenu zlata. A naopak oněch 99,9 procenta nudné datové šedi je nyní odsuzováno k vyhnanství mnohem energičtěji než dřív.
Až tedy budete příště sledovat zajímavé video, číst dobře napsaný informativní článek o něčem pozoruhodném, možná jste se právě stali součástí marketingového působení – a možná si ani nevšimnete, že vám v hlavě podvědomě uvízl nenápadně zmíněný název firmy nebo produktu…
Není divu, že velmi módním souslovím poslední doby je pojem content marketing, tedy obsahový marketing. Tak například v roce 2012 se do vytváření „kvalitního obsahu“ podle jedné studie po světě investovalo přes 100 miliard dolarů o rok později zhruba o patnáct procent více.
Jinými slovy: byznys pochopil, že investovat do reklamy nebo budování obchodních kanálů nestačí. A proto je tu kreativní vytváření obsahu pro internet a sociální sítě, obsahu, který je ze své podstaty pro čtenáře/diváky opravdu přitažlivý. Může mít řadu podob: textů na webu (jen zkušené oko na nich pozná, že to jsou texty z dílny PR kreativců), videí, infografik, poradenských webů, zdarma šířených e-knih atp. Podle jedné studie v USA dává nyní 80 procent špičkových manažerů přednost vytvoření série kvalitních textů před zadáním „klasické“ reklamy.
Podle průzkumů společnosti Ad Age si content marketing dobývá stále významnější místo v marketingových rozpočtech firem – ve Spojených státech jde v průměru o 12 % – a panuje shoda, že podíl se bude zvětšovat. Nic na tom zřejmě nezmění ani to, co bývá uváděno jako drobná komplikace: není snadné přesně změřit (například na rozdíl od internetové reklamy), do jaké míry se investice vracejí v podobě konverzí – tedy toho, že návštěvník webu se opravdu stane klientem.
A ještě jeden zásadní „chyták“: stále více marketingových expertů zjišťuje, že vytvářet obsah, který OPRAVDU někoho zaujme v mase šedi, nudy a průměrnosti, je těžká mise vyžadující opravdu sofistikovaný přístup. Zkrátka: obsah je král!
Psáno pro odborný časopis TTG.